F1-piloten willen betere regenbanden: “Er moet iets veranderen”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

De rijders roepen de Formule 1 nogmaals op om aanpassingen aan de zogenaamde ‘full wet’ regenbanden te doen.

De weersomstandigheden tijdens het raceweekend in Spa-Francorchamps maakten het noodzakelijk om de ‘full wet’ regenbanden te gebruiken, soms ook wel ‘extreme wet’ genoemd. Op zaterdag werd de sprintrace op gang gebracht met vier rondjes achter de safety car maar toen die laatste de pitstraat weer opzocht wilde iedereen zo snel mogelijk de ‘full wet’-compound inruilen voor de intermediates.

Fernando Alonso was één van de rijders die niet tevreden was over de full wet-banden, hij wees erop dat de banden zelfs achter de safety car verhit raakten. Charles Leclerc laat dan weer optekenen dat ze wel goed zijn om grote hoeveelheden water te verwerken maar dat de intermediates gewoon betere prestaties leveren.

George Russell liet in de hoedanigheid als voorzitter van de ‘Grand Prix Drivers Association’ (GPDA) weten dat de full wet eigenlijk een nutteloze band is.

“Ze zijn gewoon erg slecht,” aldus Russell. “Ze zijn gewoon zes a zeven seconden trager dan de intermediates. De enige reden waarom je voor de full wets zou kiezen is wanneer je last hebt van aquaplaning op de intermediates. Dat moet dus voelbaar verbeterd worden.”

Hij vond ook dat de organisatie de juiste beslissing had genomen door de race achter de safety car te laten starten maar hij vertelde er ook bij dat het op vlak van de zichtbaarheid weinig verschil maakte.

“Ze hebben het goed gedaan in deze omstandigheden,” gaat Russell verder. “Het was erg uitdagend.”

“Het zijn ongelooflijk gevaarlijke omstandigheden, je gaat met driehonderd kilometer per uur over het rechte stuk terwijl je maar vijftig meter ver ziet. Ik weet niet wat het precies is maar het lijkt echt speciaal slecht te zijn op dit circuit. Ik weet niet of het misschien te maken heeft met de vochtigheid ofzo, maar de spray verspreidt zich niet. Het lijkt wel alsof je in een wolk zit.”

“Die vier ronden achter de safety car hebben niet veel verschil gemaakt. Het was net zoals in Japan, waar we veel ronden achter de safety car hebben gereden maar het bracht niet veel verbetering.”

“Misschien is de oplossing voor de toekomst wel om ons eerst twee, drie, of vier rondjes te laten afwerken op racesnelheid om daarna de safety car naar buiten te laten komen om de race te laten neutraliseren, want na twee ronden was de situatie al veel beter.”